Naszą ambicją było stworzenie sakw na najwyższym światowym poziomie za cenę, która nie zwali z nóg. Do wyboru mamy kilka linii sakw rowerowych – tańsze dla mniej wymagających i droższe na ekstremalne wyprawy. W obu przypadkach nie oszczędzaliśmy na niczym, co miałoby bezpośredni wpływ na trwałość i funkcjonalność naszych produktów.
Wszystkie sakwy rowerowe też od początku do końca produkujemy w naszej fabryce w Białymstoku, aby mieć 100% wpływu na końcową jakość produktu. Sami mnóstwo czasu spędzamy na rowerze i zdajemy sobie sprawę, że potrzeby są różne dlatego wprowadziliśmy kilka linii sakw rowerowych wyprodukowanych z różnych materiałów. Przeczytaj proszę poniższy tekst, a jeśli on nie rozwieje Twoich wątpliwości odwiedź sekcję FAQ – gdzie odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania lub skontaktuj się z naszym BOK.
Krok 1: Dopasuj sakwy do swoich potrzeb
Krótkie wycieczki i jazda miejska
Przy małym obciążeniu najlepiej sprawdzą się niewielkie sakwy zamontowane na tylnym bagażniku. Pojemność zestawu dwóch sakw wynosząca 35 litrów w zupełności wystarczy do przewiezienia cieplejszych ubrań, przewodnika po okolicy i smacznego prowiantu. W tym segmencie w naszej ofercie proponujemy następujące rodzaje sakw: Dry 30 oraz Twist 30.
Jeżeli czasem zdarzają Ci się dłuższe wycieczki, warto rozważyć zakup większych sakw z którejś z powyższych serii. Nasze sakwy dzięki rolowanemu systemowi zamykania pozwalają dostosowywać pojemność do potrzeb.
Dłuższe wyjazdy
Tutaj przyda ci się zestaw o łącznej pojemności ok. 60 litrów. Jest to standardowa wielkość produkowanych przez nas dużych sakw we wszystkich liniach. Jeżeli zamierzasz brać ze sobą sprzęt biwakowy typu namiot, karimatę, śpiwór – zastanów się poważnie nad uzupełnieniem zestawu o pojemny wór transportowy mocowany na górze tylnego bagażnika, pomiędzy sakwami bocznymi. Możesz w nim wozić wszystkie większe gabarytowo elementy ekwipunku, nie ryzykując ich zgubienia, zakurzenia lub zamoczenia przez deszcz. Montaż worka jest pewniejszy i znacznie szybszy, niż przytraczanie oddzielnie namiotu, karimaty i śpiwora do bagażnika. Rozwiązanie to jest także znacznie lepsze, niż górna sakwa na stałe połączona z bocznymi.
Wyprawy rowerowe
Magiczny termin przypisany kilkutygodniowym wyjazdom, zazwyczaj z pełnym ekwipunkiem, w skład którego wchodzi namiot, karimata, śpiwór, kuchenka, naczynia i inne wyposażenie. Teoretycznie możesz próbować zmieścić się ze wszystkim do tylnych sakw i worka transportowego, ale to kiepski pomysł. Tylne koło będzie wówczas przeciążone, cały rower fatalnie wyważony, a ponadto nie zostanie nawet odrobina miejsca na dodatkowy prowiant lub zrezygnujesz z zabrania rzeczy, która wkrótce okaże się niezbędna.
Najlepszym rozwiązaniem, stosowanym przez doświadczonych globtroterów, jest uzupełnienie zestawu o dwie sakwy przednie, montowane do bagażnika typu low rider. Każda z oferowanych przez nas serii wyrobów składa się z takiego właśnie kompletu: 2 sakwy przednie + 2 sakwy tylne + wór transportowy na górę bagażnika. W sumie daje to imponującą pojemność maksymalną, wynoszącą ponad 150 litrów! To powinno zadowolić najbardziej wymagających…
Dlaczego warto używać przednie sakwy?
Zyskujesz w ten sposób dodatkowe 30 litrów pojemności, a to oznacza, że kilka dni jazdy do kolejnego sklepu z jedzeniem to żaden problem!
Rower jest zdecydowanie lepiej wyważony, a rozłożenie ciężaru ładunku na oba koła podnosi ich żywotność, co oznacza mniej urwanych szprych, przebitych dętek i przetartych opon! Poprawne wyważenie roweru ma też kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy!
Przeczytaj artykuł o pakowaniu sakw, aby dowiedzieć się więcej. UWAGA! Rower z low rider’em, czyli przednim bagażnikiem, prowadzi się bardziej jak lekki motocykl niż zwykły rower. Będziesz potrzebować dzień lub dwa, aby się do tego przyzwyczaić, ale gdy poznasz ten smak, to już nigdy nie będziesz chcieć z tego uczucia zrezygnować.
No i oczywiście taki rower wygląda poważniej! Brzmi zabawnie, ale działa, podnosi morale i gdy wrócisz do domu, to możesz pochwalić się zdjęciami, których na weekendowej wycieczce sobie nie zrobisz! Takich poważnie wyglądających rowerów boją się nawet kierowcy samochodów na Bliskim Wschodzie czy w dalekiej Azji, więc nie jest to tylko dla poprawy ego, ale też naszego bezpieczeństwa na drodze! Serio – sprawdzone info!
Ile komór i kieszeni?
Wbrew pozorom od przybytku głowa może zaboleć. Duża ilość kieszonek i schowków pozwala co prawda zachować porządek, ale do jednej 20 litrowej komory zawsze zapakuje się znacznie więcej niż do czterech 5 litrowych, więc tutaj klasyczna matematyka zawodzi. Jednak i na to znaleźliśmy rozwiązanie – każda sakwa Crosso posiada obszerną komorę główną, a funkcjonalność swoich sakw możesz zwiększysz dzięki systemowi modułowemu X naszych sakw – dopinając zewnętrzną kieszeń pocket i/lub w niektórych modelach kaptur. Takie rozwiązania proponujemy w dwóch liniach sakw:
– bardziej wytrzymałej Twist X
– tańszej i lżejszej Dry X
System modułowy X w lini Dry X ma jeszcze jedną zaletę – możesz się wyróżnić! Wedle uznania, gustu i smaku możesz dowolnie żonglować kolorami, co pozwoli ci się wyróżnić na szlaku. Zwykle sakwy kupuje się w jednym kolorze, a najcześciej są one czerwone lub czarne. Dlaczego się mamy ograniczać? Miej fantazję i zaszalej!
Krok 2: Postaw na dobrą tkaninę
Decydujący wpływ na trwałość sakwy ma tkanina, z której ją uszyto. Bezapelacyjnie najlepszym materiałem jest obecnie CORDURA®. Dzięki zadziwiającej odporności na wszelkie uszkodzenia mechaniczne i niepodatności na powiększanie się powstałych rozdarć, stosują ją wiodący producenci sprzętu outdoorowego i militarnego na świecie. Wodoodporność uzyskana została przez impregnację od wewnętrznej strony żywicą poliestrową – jest to innowacyjne rozwiązanie wprowadzone przez Crosso w 2007 roku. Wszystkie szwy podklejane są w wysokiej temperaturze specjalną taśmą – dzięki czemu sakwy Twist i Expert są w wysokim stopniu wodoszczelne, co jak widać na poniższym wideo bywa niezbędne!
Do produkcji sakw stosujemy także tkaniny obustronnie powlekane – Polymar i Plastel. Inny rodzaj splotu powoduje, że materiał ten ustępuje Cordurze pod względem odporności na uszkodzenia, za to dzięki powleczeniu go idealnie gładką warstwą PVC jest bardziej odporny na wodę i łatwiej utrzymać go w czystości. Znajduje zastosowanie w naszych sakwach z serii Dry, których panele są precyzyjnie zgrzewane. Tkaninę tę używamy także na „plecy” (od strony koła) sakw „cordurowych”.
Uwaga na pułapki – nie wszystko, co wodoodporne jest wodoszczelne!
Wodoodporność to słowo wytrych! To że sakwa uszyta jest z zaimpregnowanej tkaniny nie oznacza jeszcze, że jest ona wodoodporna! Woda dostaje się do środka przez szwy, zamki błyskawiczne i otwory w systemie nośnym. Wielu producentów nazywa swoje sakwy wodoszczelnymi z racji tego, że uszyte są z wodoodpornych materiałów. To tak, jakby oferować drzwi antywłamaniowe, tyle że pozbawione zamków!
-
Naszym sposobem na podwyższenie odporności na mokre warunki są zaawansowane metody zgrzewania tkanin, podklejania szwów i specjalnych sposobów zamykania sakwy. To właśnie robimy w Crosso – nasze sakwy sprawdziły się na najbardziej „mokrych wyprawach”, co możesz zobaczyć przeglądając relacje z całego świata z udziałem naszych produktów!
Naukowcy poświęcili wiele lat badań na stworzenie Cordury®, tkaniny na potrzeby wojska, sił specjalnych i najlepszych producentów outdoorowych. Nie jest to tani materiał, dlatego niektórzy starają się zastąpić go mniej kosztownymi substytutami o 'ekstremalnie’ brzmiących nazwach. Nie daj się skusić na sakwy wykonane z przypadkowych materiałów np. Codury – taniej podróbki Cordury® o bardzo niskiej wytrzymałości mechanicznej i nietrwałym impregnacie! Zastanów się, czy warto przedwcześnie kończyć wymarzony wyjazd tylko dlatego, że sakwy rozsypały się na części pierwsze.
Krok 3: Sprawdź system nośny
Sposób montażu sakw do bagażnika to kwestia kluczowa dla wygody i bezpieczeństwa jazdy. Po prawidłowym zamontowaniu sakwa powinna być unieruchomiona i zabezpieczona przed spadnięciem. Montaż powinien też być szybki i nieskomplikowany, ponieważ sakwy będziesz zapewne zdejmować każdego wieczora i ponownie zakładać rano.
Rozwiązanie zastosowane w sakwach z system nośnym Crosso polega na podwieszaniu sakw na solidnych stalowych hakach i dociśnięciu do bagażnika za pomocą naciągu. System ten sprawdził się doskonale na trudnych terenowych szlakach podczas wypraw z sakwami Crosso na wszystkich kontynentach i na najbardziej szalonych wyprawach. Brak elementów plastikowych znacznie podnosi trwałość naszego systemu, a w razie poważnego uszkodzenia możliwa jest naprawa sakwy w każdych warunkach – stal daje się prostować, plastik pęka na amen.
Wytrzymałość stosowanego w Crosso rozwiązania jest nieporównywalna z jakimkolwiek rozwiązaniem opartym na plastikowych hakach lub zatrzaskach. System nośny Crosso może z powodzeniem przyjąć statyczne i dynamiczne obciążenie kilkakrotnie większe od tych, jakie kiedykolwiek uda Ci się uzyskać! Ten zapas wytrzymałości daje pewność, że nawet w przypadku wpadnięcia obładowanym rowerem w dziurę lub zaczepienia sakwą o przeszkodę sakwy nie ulegną uszkodzeniu.
Obecnie w ofercie mamy też sakwy z alternatywnym systemem nośnym Rail oraz Click – ich zaletą jest możliwość regulacji rozstawu haków, co sprawia że te sakwy możemy używać z większą ilością bagażników rowerowych. Więcej o różnicach między tymi systemami nośny przeczytasz w tym wpisie.
Chcesz doczytać więcej o systemie nośnym Crosso, Rail lub Click?
Krok 4: Waga ma znaczenie
Istotnym czynnikiem, na który zwraca uwagę wielu użytkowników jest waga. Tu zasada jest prosta – produkty z Cordury generalnie są lżejsze od swoich odpowiedników z tkaniny powlekanej. Poniższa tabela przedstawia wagę konkretnych modeli naszych sakw w 3 różnych w/w systemach mocowania.
Sakwy z systemem Crosso w wersji 60L posiadają grubszą ściankę usztywniająca, dlatego są cięższe od innych modeli.
Waga sakw rowerowych | |||
Sakwy 30L | |||
System Crosso | System Rail | System Click | |
Dry 30 | 1,2kg | 1,3kg | 1,35kg |
KST 30 | 1,12kg | 1,25kg | 1,27kg |
Twist 30 | 0,98kg | 1,09kg | 1,14kg |
Sakwy 60L | |||
Dry 60 | 1,9kg | 1,8kg | 1,85kg |
KST 60 | 2kg | 1,92kg | 1,93kg |
Dry X60 | 2kg | 1,9kg | 1,95kg |
Twist 60 | 1,53kg | 1,45kg | 1,48kg |
Twist X60 | 1,63kg | 1,55kg | 1,58kg |
Sakwy 66L | |||
Dry X66 | 2,96kg | 2,81kg | 2,86kg |
Expert 66 | 2,39kg | 2,37kg | 2,4kg |
Krok 5: Pamiętaj o szczegółach
Szwy powinny być równe i starannie wykończone. Do szycia sakw używamy doskonałych nici poliamidowych o dużej wytrzymałości na zrywanie. Szwy podklejane są na specjalistycznym urządzeniem. W sakwach serii Dry stosujemy precyzyjne zgrzewanie paneli, zapewniające całkowitą wodoodporność.
Zamki błyskawiczne – to najbardziej wrażliwy na uszkodzenia element sakwy. Z uwagi na dużą zawodność i brak wodoodporności w profesjonalnych sakwach nie stosuje się ich do zamykania głównych komór, wykorzystując zamiast tego ściągacze i systemy rolowane. Sakwy serii Expert pod klapą mają praktyczną kieszeń na podręczne drobiazgi.
Klamry i zatrzaski – jeśli w momencie wyginania plastiku pojawi się na nim białawe odbarwienie, będzie to znakiem jego niskiej jakości – taki element w końcu pęknie i narobi sporo biedy. Wiedząc o tym, zastosowaliśmy w naszych sakwach niełamliwe klamry wykonane z nylonu.
Usztywnienie – profesjonalne sakwy mają w wewnętrzną ściankę od strony koła wszytą solidną płytę, która nie tylko ułatwia stabilne zamocowanie, ale daje też 100% gwarancję, że nawet nierówno wypakowana sakwa nie wkręci się w wirujące koło, czego konsekwencje łatwo przewidzieć. Sakwy Crosso usztywnione są płytą polipropylenową o grubości 2 lub 3 mm, z pamięcią kształtu. Oznacza to, że jej uszkodzenie za pomocą konwencjonalnych metod (metody niekonwencjonalne to np. szlifierka kątowa lub kombajn zbożowy) jest praktycznie niemożliwe. Ponadto usztywnienie jest całkowicie niewrażliwe na wodę i wilgoć, czego nie można powiedzieć o wielu obecnych na rynku 'patentach’.
Małe rzeczy a cieszą – niezmiernie istotne są odblaskowe elementy zwiększające naszą widoczność po zmroku. Nasze sakwy widoczne są nawet z 600 metrów!
Krok 6: Zajrzyj do portfela
Naszą ambicją było stworzenie sakw na najwyższym światowym poziomie, ale za cenę jakiej każdy z nas oczekuje. Nie oszczędzaliśmy na niczym, co miałoby bezpośredni wpływ na trwałość i funkcjonalność. Wybierając wśród konkurencji możesz kupić tanie sakwy na jeden sezon, które sfrustrują Cię po pierwszym deszczu, gdy w sakwie wszystko będzie „pływać” lub zrujnować się na drogi produkt zagraniczny, gdzie 30% ceny to marketing. Nie znajdziesz jednak sakw o lepszym stosunku jakości do ceny niż Crosso.
Nie zapomnij, że wszystkie nasze wyroby objęte są 24 miesięczną gwarancją! Przemyśl sprawę spokojnie i zacznij swoją przygodę z polskimi sakwami o najwyższej jakości. W razie pytań odwiedź sekcję FAQ – gdzie odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania lub skontaktuj się z naszym BOK. Chętnie Ci doradzimy, bo wszystkie nasze produkty robimy z myślą o tym, aby sprawiały one ogrom frajdy swoim nowym właścicielom.