Zarówno zbyt duża ilość zabranych rzeczy, jak i nieprzemyślana rezygnacja z części ekwipunku może zamienić wymarzony wyjazd w drogę przez mękę. Poniższa lista zawiera ubrania i sprzęt niezbędne na niemal każdej wyprawie. Planując swoją przygodę, zastanów się, czy spis ten nie wymaga uzupełnienia np. o filtr do wody, ciepłe rękawiczki lub dodatkową warstwę ciepłych ubrań.
Ubrania
- 2 koszulki z krótkim rękawem
- 1 lekka bluza z długim rękawem
- 1 cieplejsza bluza z długim rękawem
- 1 lekka kurtka odporna na wiatr i deszcz
- 1-2 krótkie spodenki kolarskie z wkładką
- 1 długie getry kolarskie, bez wkładki
- 1 zwykłe krótkie spodenki
- 1 cieplejsze długie spodnie
- 2-3 pary skarpetek
- 2-3 pary bielizny
- lekkie klapki pod prysznic
- chusta lub czapeczka pod kask
- rękawiczki kolarskie bez palców
- okulary rowerowe
- KASK
Ekwipunek
- lekki namiot
- śpiwór
- karimata
- latarka, najlepiej typu „czołówka”
- kuchenka turystyczna
- paliwo do kuchenki
- lekki garnek / zestaw turystyczny
- plastikowy pojemnik z przykrywką
- łyżka, widelec opcjonalnie
- scyzoryk szwajcarski z dobrym nożem
- zapalniczka / zapałki
- podstawowe przybory kosmetyczne
- mała chropowata gąbka do mycia garnków
- jak najcieńszy ręcznik lub ściereczka
- apteczka
- papier toaletowy
- kilka pasków parcianych i linek elastycznych
- sznurek, np. do suszenia ubrań
- zapięcie do roweru
- długopis i notatnik
- wizytówki i fotki rodziny :)
- sprzęt fotograficzny
- zapasowe baterie do aparatu, latarki, etc.
- mapy, przewodniki Narzędzia
- klucze płaskie (zazwyczaj 6,7,8,10)
- zestaw kluczy imbusowych (sześciokątnych)
- 2 łyżki do opon
- zestaw naprawczy do dętek
- śrubokręt
- mini kombinerki z możliwością cięcia linek
- klucz gwiazdkowy do wolnobiegu
- skuwacz do łańcucha
- klucz do szprych
- dobra pompka rowerowa
Części zapasowe
- 1-2 zapasowe dętki
- zapasowa opona (zwijana)
- 1 długa linka hamulcowa
- 2 długie linki przerzutkowe
- zapasowe klocki hamulcowe
- 6 zapasowych szprych (2 przód,2 tył lewe, 2 tył prawe)
- garść zapasowych śrub, nakrętek i podkładek
- pojemniczek ze smarem stałym
- smar do łańcucha
- taśma izolacyjna
- kilka plastikowych pasków zaciskowych
- 2-3 spinki do łańcucha
Przydatne uwagi:
- Wszystkie twoje ubrania muszą być możliwie lekkie i szybkoschnące. Wybieraj tkaniny, które dobrze odprowadzają pot i zapewniają odpowiednią termoregulację. Bawełna niestety wypada w tej roli bardzo kiepsko.
- Kurtka przeciwdeszczowa powinna być jak najcieńsza, inaczej ugotujesz się w niej bez względu na zastosowaną membranę. Upewnij się, że krój kurtki nie utrudnia jazdy na rowerze i że nawet w pochylonej pozycji twoje plecy pozostają zasłonięte.
- Na wyprawach najlepiej funkcjonuje ubieranie się 'na cebulę’- kiedy robi się chłodniej, nie zmieniasz całkowicie ubrań, a jedynie dokładasz kolejną warstwę do tego, w czym już jesteś. Poszczególne warstwy ubioru muszą dobrze ze sobą współpracować, a więc np. kurtka nie może okazać się zbyt obcisła kiedy założysz pod nią bluzę. Założenie na siebie wszystkich warstw powinno zapewnić ci komfort termiczny w najpodlejszych warunkach, jakich możesz spodziewać się w danej strefie klimatycznej.
- Zawsze miej w pogotowiu jeden zestaw suchych ubrań do założenia pod koniec dnia. Jazda w deszczu potrafi być męcząca, ale noc w mokrych ubraniach to już prawdziwy koszmar.
- Jeśli twoje ubrania rowerowe z poprzedniego dnia są dalej mokre rano a dzień nie zapowiada się słonecznie, nie daj się skusić na założenie swojego jedynego suchego kompletu. Jeśli i on zmoknie, nie zostanie ci nic suchego do nałożenia wieczorem. Lepiej ruszyć w mokrych ubraniach i rozgrzać się w nich, niż nie mieć nic w zapasie.
- Spodenki kolarskie z wkładką potrafią schnąć dość długo. Przy dobrej pogodzie najlepiej przymocować je w przewiewnym miejscu na rowerze do wyschnięcia i przez ten czas jechać w drugiej parze lub w zwykłych spodenkach.
- Piankowe klapki nie ważą wiele, a są nieocenione na noclegu, przy korzystaniu z publicznych łazienek i przy kąpielach w jeziorach i potokach o kamienistym dnie.
- Namiot powinien być jak najlżejszy i mieć konstrukcję pozwalającą na szybkie rozbicie i złożenie. Dodatkowy przedsionek, nawet niewielki, pozwoli na umieszczenie w nim sakw lub przygotowanie posiłku, gdy na zewnątrz pada deszcz.
- Śpiwór powinien być dopasowany do przeciętnych temperatur panujących w rejonie, przez który jedziesz. Tanie śpiwory z hipermarketów są albo zbyt duże, albo (w przypadku popularnych 'kilogramówek’) nie zapewniają odpowiedniego komfortu, dlatego warto zainwestować w produkt dobrej firmy.
- Zdecydowanie najpraktyczniejsze są latarki typu 'czołówka’, nie zajmujące naszych rąk przy rozbijaniu namiotu lub nocnym przeglądzie roweru. Latarki oparte na jasnych diodach LED są lżejsze i energooszczędne.
- Do wojaży po 'cywilizowanych’ terenach Europy wystarczy kuchenka zasilana z kartusza gazowego. Na bardziej ambitne wyprawy warto zaopatrzyć się jednak w dobrej klasy kuchenkę wielopaliwową, która poza gazem potrafi działać także na benzynie, nafcie, a nawet oleju napędowym. Kuchenki takie są co prawda stosunkowo kosztowne, ale odpłacają się super wydajnością i brakiem problemów ze zdobyciem paliwa w najbardziej zapomnianych zakątkach świata.
- Warto zainwestować w dobrej klasy narzędzia znanej firmy, które nie będą wyrabiały się po kilku użyciach, niszcząc przy okazji śruby w rowerze. Na rynku dostępne są funkcjonalne zestawy, zawierające większość, spośród wymienionych na liście narzędzi.
- Jeżeli twój rower posiada jakieś nietypowe śruby (np. tarcza hamulcowa mocowana na klucz Torxa) pamiętaj żeby zabrać do nich odpowiednie narzędzie!
- Zestaw naprawczy do dętek i pompka powinny się znaleźć na każdym rowerze biorącym udział w wyprawie, na wypadek odłączenia się uczestnika lub pozostawienia go w tyle z przebitą dętką.
- Pamiętaj, że opony w rowerze wyprawowym pracują pod znacznie wyższym ciśnieniem, niż w zwykłym rowerze. Kupując pompkę wybierz taką, która będzie w stanie wytworzyć wymagane ciśnienie. Zwłaszcza małe pompki teleskopowe potrafią mieć z tym problemy.
- Smar do łańcucha najlepiej mieć w buteleczce z dozownikiem Smary w spray’u są mało wydajne i zajmują za dużo miejsca.