Zarówno zbyt duża ilość zabranych rzeczy, jak i nieprzemyślana rezygnacja z części ekwipunku może zamienić wymarzony wyjazd w drogę przez mękę. Poniższa lista zawiera ubrania i sprzęt niezbędne na niemal każdej wyprawie. Planując swoją przygodę, zastanów się, czy spis ten nie wymaga uzupełnienia np. o filtr do wody, ciepłe rękawiczki lub dodatkową warstwę ciepłych ubrań.

Ubrania

  • 2 koszulki z krótkim rękawem
  • 1 lekka bluza z długim rękawem
  • 1 cieplejsza bluza z długim rękawem
  • 1 lekka kurtka odporna na wiatr i deszcz
  • 1-2 krótkie spodenki kolarskie z wkładką
  • 1 długie getry kolarskie, bez wkładki
  • 1 zwykłe krótkie spodenki
  • 1 cieplejsze długie spodnie
  • 2-3 pary skarpetek
  • 2-3 pary bielizny
  • lekkie klapki pod prysznic
  • chusta lub czapeczka pod kask
  • rękawiczki kolarskie bez palców
  • okulary rowerowe
  • KASK

 

Ekwipunek

  • lekki namiot
  • śpiwór
  • karimata
  • latarka, najlepiej typu „czołówka”
  • kuchenka turystyczna
  • paliwo do kuchenki
  • lekki garnek / zestaw turystyczny
  • plastikowy pojemnik z przykrywką
  • łyżka, widelec opcjonalnie
  • scyzoryk szwajcarski z dobrym nożem
  • zapalniczka / zapałki
  • podstawowe przybory kosmetyczne
  • mała chropowata gąbka do mycia garnków
  • jak najcieńszy ręcznik lub ściereczka
  • apteczka
  • papier toaletowy
  • kilka pasków parcianych i linek elastycznych
  • sznurek, np. do suszenia ubrań
  • zapięcie do roweru
  • długopis i notatnik
  • wizytówki i fotki rodziny :)
  • sprzęt fotograficzny
  • zapasowe baterie do aparatu, latarki, etc.
  • mapy, przewodniki Narzędzia
  • klucze płaskie (zazwyczaj 6,7,8,10)
  • zestaw kluczy imbusowych (sześciokątnych)
  • 2 łyżki do opon
  • zestaw naprawczy do dętek
  • śrubokręt
  • mini kombinerki z możliwością cięcia linek
  • klucz gwiazdkowy do wolnobiegu
  • skuwacz do łańcucha
  • klucz do szprych
  • dobra pompka rowerowa

 

Części zapasowe

  • 1-2 zapasowe dętki
  • zapasowa opona (zwijana)
  • 1 długa linka hamulcowa
  • 2 długie linki przerzutkowe
  • zapasowe klocki hamulcowe
  • 6 zapasowych szprych (2 przód,2 tył lewe, 2 tył prawe)
  • garść zapasowych śrub, nakrętek i podkładek
  • pojemniczek ze smarem stałym
  • smar do łańcucha
  • taśma izolacyjna
  • kilka plastikowych pasków zaciskowych
  • 2-3 spinki do łańcucha

 

Przydatne uwagi:

  • Wszystkie twoje ubrania muszą być możliwie lekkie i szybkoschnące. Wybieraj tkaniny, które dobrze odprowadzają pot i zapewniają odpowiednią termoregulację. Bawełna niestety wypada w tej roli bardzo kiepsko.
  • Kurtka przeciwdeszczowa powinna być jak najcieńsza, inaczej ugotujesz się w niej bez względu na zastosowaną membranę. Upewnij się, że krój kurtki nie utrudnia jazdy na rowerze i że nawet w pochylonej pozycji twoje plecy pozostają zasłonięte.
  • Na wyprawach najlepiej funkcjonuje ubieranie się 'na cebulę’- kiedy robi się chłodniej, nie zmieniasz całkowicie ubrań, a jedynie dokładasz kolejną warstwę do tego, w czym już jesteś. Poszczególne warstwy ubioru muszą dobrze ze sobą współpracować, a więc np. kurtka nie może okazać się zbyt obcisła kiedy założysz pod nią bluzę. Założenie na siebie wszystkich warstw powinno zapewnić ci komfort termiczny w najpodlejszych warunkach, jakich możesz spodziewać się w danej strefie klimatycznej.
  • Zawsze miej w pogotowiu jeden zestaw suchych ubrań do założenia pod koniec dnia. Jazda w deszczu potrafi być męcząca, ale noc w mokrych ubraniach to już prawdziwy koszmar.
  • Jeśli twoje ubrania rowerowe z poprzedniego dnia są dalej mokre rano a dzień nie zapowiada się słonecznie, nie daj się skusić na założenie swojego jedynego suchego kompletu. Jeśli i on zmoknie, nie zostanie ci nic suchego do nałożenia wieczorem. Lepiej ruszyć w mokrych ubraniach i rozgrzać się w nich, niż nie mieć nic w zapasie.
  • Spodenki kolarskie z wkładką potrafią schnąć dość długo. Przy dobrej pogodzie najlepiej przymocować je w przewiewnym miejscu na rowerze do wyschnięcia i przez ten czas jechać w drugiej parze lub w zwykłych spodenkach.
  • Piankowe klapki nie ważą wiele, a są nieocenione na noclegu, przy korzystaniu z publicznych łazienek i przy kąpielach w jeziorach i potokach o kamienistym dnie.
  • Namiot powinien być jak najlżejszy i mieć konstrukcję pozwalającą na szybkie rozbicie i złożenie. Dodatkowy przedsionek, nawet niewielki, pozwoli na umieszczenie w nim sakw lub przygotowanie posiłku, gdy na zewnątrz pada deszcz.
  • Śpiwór powinien być dopasowany do przeciętnych temperatur panujących w rejonie, przez który jedziesz. Tanie śpiwory z hipermarketów są albo zbyt duże, albo (w przypadku popularnych 'kilogramówek’) nie zapewniają odpowiedniego komfortu, dlatego warto zainwestować w produkt dobrej firmy.
  • Zdecydowanie najpraktyczniejsze są latarki typu 'czołówka’, nie zajmujące naszych rąk przy rozbijaniu namiotu lub nocnym przeglądzie roweru. Latarki oparte na jasnych diodach LED są lżejsze i energooszczędne.
  • Do wojaży po 'cywilizowanych’ terenach Europy wystarczy kuchenka zasilana z kartusza gazowego. Na bardziej ambitne wyprawy warto zaopatrzyć się jednak w dobrej klasy kuchenkę wielopaliwową, która poza gazem potrafi działać także na benzynie, nafcie, a nawet oleju napędowym. Kuchenki takie są co prawda stosunkowo kosztowne, ale odpłacają się super wydajnością i brakiem problemów ze zdobyciem paliwa w najbardziej zapomnianych zakątkach świata.
  • Warto zainwestować w dobrej klasy narzędzia znanej firmy, które nie będą wyrabiały się po kilku użyciach, niszcząc przy okazji śruby w rowerze. Na rynku dostępne są funkcjonalne zestawy, zawierające większość, spośród wymienionych na liście narzędzi.
  • Jeżeli twój rower posiada jakieś nietypowe śruby (np. tarcza hamulcowa mocowana na klucz Torxa) pamiętaj żeby zabrać do nich odpowiednie narzędzie!
  • Zestaw naprawczy do dętek i pompka powinny się znaleźć na każdym rowerze biorącym udział w wyprawie, na wypadek odłączenia się uczestnika lub pozostawienia go w tyle z przebitą dętką.
  • Pamiętaj, że opony w rowerze wyprawowym pracują pod znacznie wyższym ciśnieniem, niż w zwykłym rowerze. Kupując pompkę wybierz taką, która będzie w stanie wytworzyć wymagane ciśnienie. Zwłaszcza małe pompki teleskopowe potrafią mieć z tym problemy.
  • Smar do łańcucha najlepiej mieć w buteleczce z dozownikiem Smary w spray’u są mało wydajne i zajmują za dużo miejsca.
    0
    Twój Koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do Sklepu
      Kupony rabatowe