Zarówno zbyt duża ilość zabranych rzeczy, jak i nieprzemyślana rezygnacja z części ekwipunku może zamienić wymarzony wyjazd w drogę przez mękę. Poniższa lista zawiera ubrania i sprzęt niezbędne na niemal każdej wyprawie. Planując swoją przygodę, zastanów się, czy spis ten nie wymaga uzupełnienia np. o filtr do wody, ciepłe rękawiczki lub dodatkową warstwę ciepłych ubrań.

Ubrania

  • 2 koszulki z krótkim rękawem
  • 1 lekka bluza z długim rękawem
  • 1 cieplejsza bluza z długim rękawem
  • 1 lekka kurtka odporna na wiatr i deszcz
  • 1-2 krótkie spodenki kolarskie z wkładką
  • 1 długie getry kolarskie, bez wkładki
  • 1 zwykłe krótkie spodenki
  • 1 cieplejsze długie spodnie
  • 2-3 pary skarpetek
  • 2-3 pary bielizny
  • lekkie klapki pod prysznic
  • chusta lub czapeczka pod kask
  • rękawiczki kolarskie bez palców
  • okulary rowerowe
  • KASK

 

Ekwipunek

  • lekki namiot
  • śpiwór
  • karimata
  • latarka, najlepiej typu “czołówka”
  • kuchenka turystyczna
  • paliwo do kuchenki
  • lekki garnek / zestaw turystyczny
  • plastikowy pojemnik z przykrywką
  • łyżka, widelec opcjonalnie
  • scyzoryk szwajcarski z dobrym nożem
  • zapalniczka / zapałki
  • podstawowe przybory kosmetyczne
  • mała chropowata gąbka do mycia garnków
  • jak najcieńszy ręcznik lub ściereczka
  • apteczka
  • papier toaletowy
  • kilka pasków parcianych i linek elastycznych
  • sznurek, np. do suszenia ubrań
  • zapięcie do roweru
  • długopis i notatnik
  • wizytówki i fotki rodziny :)
  • sprzęt fotograficzny
  • zapasowe baterie do aparatu, latarki, etc.
  • mapy, przewodniki Narzędzia
  • klucze płaskie (zazwyczaj 6,7,8,10)
  • zestaw kluczy imbusowych (sześciokątnych)
  • 2 łyżki do opon
  • zestaw naprawczy do dętek
  • śrubokręt
  • mini kombinerki z możliwością cięcia linek
  • klucz gwiazdkowy do wolnobiegu
  • skuwacz do łańcucha
  • klucz do szprych
  • dobra pompka rowerowa

 

Części zapasowe

  • 1-2 zapasowe dętki
  • zapasowa opona (zwijana)
  • 1 długa linka hamulcowa
  • 2 długie linki przerzutkowe
  • zapasowe klocki hamulcowe
  • 6 zapasowych szprych (2 przód,2 tył lewe, 2 tył prawe)
  • garść zapasowych śrub, nakrętek i podkładek
  • pojemniczek ze smarem stałym
  • smar do łańcucha
  • taśma izolacyjna
  • kilka plastikowych pasków zaciskowych
  • 2-3 spinki do łańcucha

 

Przydatne uwagi:

  • Wszystkie twoje ubrania muszą być możliwie lekkie i szybkoschnące. Wybieraj tkaniny, które dobrze odprowadzają pot i zapewniają odpowiednią termoregulację. Bawełna niestety wypada w tej roli bardzo kiepsko.
  • Kurtka przeciwdeszczowa powinna być jak najcieńsza, inaczej ugotujesz się w niej bez względu na zastosowaną membranę. Upewnij się, że krój kurtki nie utrudnia jazdy na rowerze i że nawet w pochylonej pozycji twoje plecy pozostają zasłonięte.
  • Na wyprawach najlepiej funkcjonuje ubieranie się ‘na cebulę’- kiedy robi się chłodniej, nie zmieniasz całkowicie ubrań, a jedynie dokładasz kolejną warstwę do tego, w czym już jesteś. Poszczególne warstwy ubioru muszą dobrze ze sobą współpracować, a więc np. kurtka nie może okazać się zbyt obcisła kiedy założysz pod nią bluzę. Założenie na siebie wszystkich warstw powinno zapewnić ci komfort termiczny w najpodlejszych warunkach, jakich możesz spodziewać się w danej strefie klimatycznej.
  • Zawsze miej w pogotowiu jeden zestaw suchych ubrań do założenia pod koniec dnia. Jazda w deszczu potrafi być męcząca, ale noc w mokrych ubraniach to już prawdziwy koszmar.
  • Jeśli twoje ubrania rowerowe z poprzedniego dnia są dalej mokre rano a dzień nie zapowiada się słonecznie, nie daj się skusić na założenie swojego jedynego suchego kompletu. Jeśli i on zmoknie, nie zostanie ci nic suchego do nałożenia wieczorem. Lepiej ruszyć w mokrych ubraniach i rozgrzać się w nich, niż nie mieć nic w zapasie.
  • Spodenki kolarskie z wkładką potrafią schnąć dość długo. Przy dobrej pogodzie najlepiej przymocować je w przewiewnym miejscu na rowerze do wyschnięcia i przez ten czas jechać w drugiej parze lub w zwykłych spodenkach.
  • Piankowe klapki nie ważą wiele, a są nieocenione na noclegu, przy korzystaniu z publicznych łazienek i przy kąpielach w jeziorach i potokach o kamienistym dnie.
  • Namiot powinien być jak najlżejszy i mieć konstrukcję pozwalającą na szybkie rozbicie i złożenie. Dodatkowy przedsionek, nawet niewielki, pozwoli na umieszczenie w nim sakw lub przygotowanie posiłku, gdy na zewnątrz pada deszcz.
  • Śpiwór powinien być dopasowany do przeciętnych temperatur panujących w rejonie, przez który jedziesz. Tanie śpiwory z hipermarketów są albo zbyt duże, albo (w przypadku popularnych ‘kilogramówek’) nie zapewniają odpowiedniego komfortu, dlatego warto zainwestować w produkt dobrej firmy.
  • Zdecydowanie najpraktyczniejsze są latarki typu ‘czołówka’, nie zajmujące naszych rąk przy rozbijaniu namiotu lub nocnym przeglądzie roweru. Latarki oparte na jasnych diodach LED są lżejsze i energooszczędne.
  • Do wojaży po ‘cywilizowanych’ terenach Europy wystarczy kuchenka zasilana z kartusza gazowego. Na bardziej ambitne wyprawy warto zaopatrzyć się jednak w dobrej klasy kuchenkę wielopaliwową, która poza gazem potrafi działać także na benzynie, nafcie, a nawet oleju napędowym. Kuchenki takie są co prawda stosunkowo kosztowne, ale odpłacają się super wydajnością i brakiem problemów ze zdobyciem paliwa w najbardziej zapomnianych zakątkach świata.
  • Warto zainwestować w dobrej klasy narzędzia znanej firmy, które nie będą wyrabiały się po kilku użyciach, niszcząc przy okazji śruby w rowerze. Na rynku dostępne są funkcjonalne zestawy, zawierające większość, spośród wymienionych na liście narzędzi.
  • Jeżeli twój rower posiada jakieś nietypowe śruby (np. tarcza hamulcowa mocowana na klucz Torxa) pamiętaj żeby zabrać do nich odpowiednie narzędzie!
  • Zestaw naprawczy do dętek i pompka powinny się znaleźć na każdym rowerze biorącym udział w wyprawie, na wypadek odłączenia się uczestnika lub pozostawienia go w tyle z przebitą dętką.
  • Pamiętaj, że opony w rowerze wyprawowym pracują pod znacznie wyższym ciśnieniem, niż w zwykłym rowerze. Kupując pompkę wybierz taką, która będzie w stanie wytworzyć wymagane ciśnienie. Zwłaszcza małe pompki teleskopowe potrafią mieć z tym problemy.
  • Smar do łańcucha najlepiej mieć w buteleczce z dozownikiem Smary w spray’u są mało wydajne i zajmują za dużo miejsca.

Ta strona wykorzystuje Ciasteczka - więcej informacji o polityce prywatności i RODO

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close